מה שטוב לאירופה, טוב לישראל

מה שטוב לאירופה טוב לישראל היא רפורמה ממשלתית שמטרתה לאפשר שיווק בישראל של מוצרים העומדים בדרישות הרגולציה והתקינה של האיחוד האירופי, ללא צורך בעמידה כפולה בדרישות ישראליות מקבילות.

הרפורמה מבוססת על אימוץ רחב של רגולציה אירופית מתוך הנחה כי מדובר במערכת כללים מפותחת, מחמירה ואחידה, המספקת רמת בטיחות ואיכות מספקת גם לשוק הישראלי.
תפיסה זו ממשיכה ומרחיבה עקרונות שכבר הופיעו במסגרת רפורמת קסיס, אשר פתחה מסלולי יבוא המבוססים על הכרה בתקינה בינלאומית ובתקינה אירופית מוכרת.

אחד ממסמכי הייחוס המרכזיים להבנת יישום דרישות הרגולציה האירופית הוא המדריך הכחול, המפרט את עקרונות האחריות, ההתאמה והפיקוח על מוצרים בשוק האירופי.

הרפורמה נכנסה לתוקף החל מה-1 בינואר 2025, ומיושמת באופן מדורג לפי קבוצות מוצרים ותחומי רגולציה שנקבעו מראש, כאשר היא צפויה להיות מיושמת במלואה עד סוף שנת 2028.
היא משנה את מודל הפיקוח הקיים ממנגנון הנשען בעיקר על בדיקות ואישורים מקדימים, למנגנון המבוסס על עמידה בדרישות אירופיות מוכרות, אחריות יצרן ואכיפה לאחר כניסת המוצר לשוק.

בתחומים מסוימים, כמו מוצרים החייבים בסימון אנרגטי, עמידה בדרישות האירופיות עשויה לכלול גם רישום או אימות נתונים מול מאגר EPREL.

לצד זאת נקבעו חריגים ותקופות מעבר בתחומים שבהם נדרשות התאמות מיוחדות.

אחד המנגנונים המרכזיים ברפורמה הוא סעיף הג'וקר, שמחייב את משרדי הממשלה לאמץ ככלל את הדרישות האירופיות, אלא אם קיימת הצדקה מקצועית מפורשת לסטייה מהן.

מדובר ברפורמה שמהווה שינוי שיטתי ומתמשך בגישת המדינה לרגולציה של מוצרים, במטרה לצמצם חסמים, לייעל תהליכים וליצור התאמה רחבה יותר בין ישראל לשווקים האירופיים.

ציוד רפואי
אחר
תקינה ותצהירי יבואן
מוצרי תינוקות וצעצועים
חומרים מסוכנים
חשמל ואלקטרוניקה
משרד התקשורת
מזון